• Kauppakeskus Arabia
  • Hämeentie 111
  • 00550 Helsinki
  • Asiakaspalvelu
  • ma-to 16:00-20:00
  • pe 14:00-18:00

Personal Trainer palvelun hyötyjä

  1. Sopii henkilölle joka ei osaa yhdistää liikuntaa ja ruokavaliota
  2. Tarvitsee motivaatiota
  3. Helpottaa kokonaisvaltaista elämäntapojen muutosprosessia

Hyvä kunto on paljon muutakin kuin vain kyky nostaa paljon rautaa tai juosta pitkään väsymättä.

Hyvä kunto koostuu viidestä eri osa-alueesta, jotka kaikki tulisi huomioida harjoittelussa.

Nämä osa-alueet ovat lihaskunto, aerobinen kunto, rasvaprosentti, motorinen kunto sekä liikkuvuus.

Lihaskunto

Ihmisellä on yhteensä noin 600 tahdonalaista lihasta, joten lihaskuntoharjoittelun merkitystä hyvää kuntoa tavoiteltaessa ei tule väheksyä.

Lihaskuntoharjoittelulla voi myös muokata ulkonäköä haluttuun suuntaan, sillä varsin yleinen tavoite salilla, kiinteytyminen, on käytännössä lihasten kasvua ja siinä ohella rasvan palamista.

Aerobinen kunto

Tarkoittaa henkilön hapen- ja verenkiertoelimistön kykyä kuljettaa happea lihaksille. Hyvä aerobinen kunto ehkäisee tehokkaasti useita sairauksia, muun muassa diabetesta sekä useita sydänsairauksia.

Aerobista kuntoa mitataan yleensä epäsuorilla maksimaalisen hapenottokyvyn testeillä, koska ne ovat turvallisempia ja helpommin toteutettavia kuin suorat testit.

Rasvaprosentti

Ilmoittaa rasvan määrän prosentteina koko kehon painosta. Rasvaprosentti on yleisin ja suht luotettava mittari ilmoittamaan henkilön ylipainosta.

Hyväksyttävä rasvaprosentti on miehillä 18-25% ja naisilla 25-31%. Näitä korkeammat rasvaprosentit viittaavat ylipainon lisäksi kasvaneeseen riskiin sairastua esimerkiksi korkeaan verenpaineeseen, sydän- ja verisuonitauteihin tai diabetekseen.

Rasvaprosenttia on hyvin hankalaa laskea kovin pitkään pelkästään liikkumalla, vaan tueksi tarvitaan myös tasapainoinen ruokavalio.

Motorinen kunto

Motorinen kunto on käytännössä yhdistelmä tasapainosta ja koordinaatiosta. Nämä ominaisuudet alkavat ihmisillä heikentyä yleensä 40 ikävuoden jälkeen, ja kaatumiset ovatkin yleisin suomalaisten ikäihmisten tapaturmatyyppi.

Liikkuvuus

Liikkuvuus on ominaisuus, joka on hyvin voimakkaasti perusta kaikelle muulle fyysiselle aktiivisuudelle. Säännöllinen venyttely lisää liikkuvuutta käytännöllisesti katsoen kaikilla, iästä tai lähtötasosta riippumatta.

Tulee kuitenkin ottaa huomioon että venyttelyn tulee olla säännöllistä ja ohjelman tulee sisältää eri venyttely-tyylejä parhaimman mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi.

Harva treenaaja osaa ottaa harjoitusohjelmassaan jokaisen näistä huomioon siten, että kehittyminen kohti hyvää kuntoa olisi optimaalista.
Tässä tilanteessa personal trainer tulee tarpeeseen.

Personal trainerin tarjoama yksilöllinen valmennus on oivallinen valinta,
kun haluat toteuttaa kokonaisvaltaisen elämäntapamuutoksen.

Puh: (09) 87751485/ kuntoklubi[@]arabium.net